Verder onderzoek noodzakelijk

Een fietspad aanleggen lijkt niet zo ingewikkeld. Maar als je dat langs de Zeswielen wilt doen, komt er toch veel bij kijken. Dat bleek tijdens de eerste bijeenkomst op 24 april van de klankbordgroep die zich de komende tijd gaat buigen over het gemeenteplan om een fietspad aan te leggen langs de Zeswielen. 

Historisch karakter

De bewoners wezen de ambtenaren van de gemeente erop dat het historische karakter van de buurt totaal verloren gaat. De loopbruggetjes naar de huizen aan het einde van de straat zullen verdwijnen doordat daar een fietspad moet komen. Ook de vertegenwoordiger van de Historische Vereniging Alkmaar benadrukte het belang van “de authenticiteit, de schoonheid en de uitstraling” van dit unieke stukje Alkmaar.

Praktische knelpunten

Maar ook praktisch gezien zijn er veel knelpunten. Door de relatief zwakke staat van de dijk worden de stoeptegels nu al om de paar jaar vervangen. Moet dat straks ook met het fietspad?  Er kan niet gebaggerd worden omdat er wordt gevreesd dat de dijk inzakt. De huizen zijn niet gefundeerd met palen maar staan op staal. Dat is behoorlijk kwetsbaar.
De bewoners vroegen om een uitgebreid huizenonderzoek voordat de eventuele aanleg plaatsvindt, want verzakkingen van de huizen is niet ondenkbaar.  Daarbij liggen er nog eens veel (elektriciteits)kabels in de grond, een persleiding voor de riolering en er zijn er plannen voor een warmteleiding van de afvalcentrale HVC. Hoe moet het daarmee?
De gemeente erkent dat dat aandachtspunten zijn. Er moet nader onderzoek naar plaatsvinden. De nutsbedrijven hebben wel al laten weten dat de leiding niet in de dijk onder het fietspad kan, en dus zullen de voortuinen zeer waarschijnlijk moeten worden open gegraven. De bewoners aan het begin van de straat moeten sowieso een aantal meters tuin inleveren.

Veiligheid niet gewaarborgd

Het belangrijkste tegenargument bleek echter dat de veiligheid voor fietsers er met een apart fietspad niet beter op wordt. Auto’s zullen alleen maar harder gaan rijden, terwijl de onveilige oversteekpunten voor fietsers blijven bestaan. De fietsersbond wees erop dat het gemeenteplan uit 2010 voor een weg achter de huizen langs het spoor verreweg de veiligste en dus beste oplossing is.

Nuloptie

De fietsersbond riep de politiek op om niet te veel geld uit te geven aan een fietspad voorlangs, zodat de oplossing achterlangs in de toekomst een reële optie blijft. Er kwamen zogenoemde nulalternatieven op tafel: maak een fietsstraat van de Zeswielen net zoals bij de Frieseweg is gebeurd, of zet een paal neer van 21 uur tot 9 uur, of sluit de Zeswielen juist af voor fietsers en laat hen het fietspad aan de andere kant van de vaart nemen.

Nuloptie is geen optie

De ambtenaren lieten echter blijken dat welke nuloptie ook eigenlijk geen optie is. “De politiek wil iets doen.” De fietsersbond wees er vervolgens wel op dat als je de fietsers gaat scheiden van de automobilisten dat het gemotoriseerde verkeer dan in een snel tempo zal toenemen. Momenteel passeren er dagelijks zo’n 11.500 auto’s en 7.500 fietsers.

Explore posts in the same categories: Alkmaar, Historie, Zeswielen

Tags: , , , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Plaats een reactie